Spike & Co.

Alla inlägg under januari 2009

Av Marie - 31 januari 2009 10:37

Idag väger Dumle 1040 g och Kola 1170 g. Det verkar som att det fungerar bra att väga innan frukost och de håller sig runt vikten från andra vägningnen.


Jag är gräsänka sedan i torsdags och idag (efter att J och F spelat en träningsmatch mot IFK Göteborg) så skall barnen, deras kompisar F och J och jag åka till vårt land i Halland, så killarna kommer vara ensamma hemma i natt. Mormor och morfar är redan där. Vi skall smälla lite fyrverkerier vilket är en av sonen J:s båda passioner. Den andra är trolleri. Har är riktigt duktig på att trolla för att vara åtta år!


När det gäller fyrverkerier så dammsuger han alla reklamblad och han sitter och googlar och planerar nyår från midsommar minst! ;-)


Han har redan bestämt att han skall jobba på Svea Fyrverkerier här i Göteborg när han blir stor. Morfar och han har till och med åkt förbi med bilen för att se var det ligger! Jag är förstås väldigt noga med att han skall veta att det är väldigt farligt att bygga eget så att han inte skall få för sig det och mormor som jobbar som sköterska på handkirurgen kan intyga att jag har rätt.


Nej, nu skall jag ta och släppa ut killarna och städa både bur och lägenhet innan vi sticker.



Av Marie - 30 januari 2009 18:37

Äntligen var den här "eländes-jobb-veckan" slut! Var femte vecka jobbar jag tidigt onsdag till fredag efter att ha jobbat natthelg. Det är bara så svårt att vända från natt och tillbaka till dag då! Jag har sovit alldeles  för lite och knappt orkat med någonting


Nu sitter barnen och tittar på TV och jag skall passa på att ta en liten tupplur innan favoritprogrammen börjar.


Trevlig helg på er!


PS. Igår när killarna var ute så fick jag se min första marsvinspuss. Dumle slickade Kola lite på örat. Det såg så mysigt ut! :-)



Av Marie - 26 januari 2009 17:25

Jösses vad de kutade runt på golvet idag!


När killarna är på golvet så brukar jag passa på att plocka pluttar, ta bort vått spån, fluffa till spånbädden, fylla på spån (puttar det gamla mot toahörnan och fyller nytt i huset) och ge nytt hö. De senaste dagarna har de gått runt, runt mig, över mina fötter och även testat kvaliteten i mina strumpor under tiden. ;-)


Idag fortsatte de med att leka bilbana runt hökartongen och i och runt röret. Jag trodde inte de kunde springa riktigt så snabbt!!!


De har faktiskt varit ovanligt ystra. Det kanske ligger vår i luften...

Av Marie - 25 januari 2009 06:16

Det är inte så farligt som det kanske låter på rubriken, men när jag kom hem igår kväll (sover i mina föräldrars lägenhet då de är på landet) så kunde jag inte hitta killarna i buren. Det var hö högt och lågt! *lol*


J hade gett dem grönsakerna till frukost och A hade stått för högivan. Jag sa lite diskret att "Ni behöver inte ge dem något hö i morgon, för de har redan alldeles för mycket." "Det var ju det jag sa!!!", utbrister då J och min make i kör. :-)


Fast Dumle var i himmelriket. Han trivs med att leka mullvad!

Av Marie - 23 januari 2009 11:14

Jösses! Här har jag skrivit varje dag och mer än det och så gick luften ur mig helt och hållet.


Jag antar att det inte är lika roligt att läsa en blogg utan bilder och då uteblir kommentarerna och kommentarerna är viktiga för lusten att blogga. Det retar mig att jag fortfarande inte har lyckats hitta den förbaskade batteriladdaren till kameran. Det är hur många "Kodak moments" som helst här hemma!


Just nu håller jag på och tvättar samtidigt som killarna får en storrengöring. Det är inte smidigt att diska ur en bur på 120*60 i badkaret, för att inte tala om gallret, men fint blir det!


Det är alltid lika roligt att släppa ner dem i buren igen när man gjort rent, för de blir så glada!


I Svenssonvärlden är det fredag idag, men för mig är det en onsdag. Jag har jobbat eftermiddag i två dagar och nu väntar tre nattpass. Det är rätt så skönt att jobba helg för då finns det inga dagtidare där som "stör". ;-)


Ni andra får ha en trevlig helg hemma med era nära och kära!

Av Marie - 18 januari 2009 21:04

Glömde skriva att Kola lyckades tugga i sig lite av ett yuccapalmsblad igår. Jag googlade som besatt, men kunde inte hitta att det skulle vara särskilt farligt någonstans. Han äter och uppför sig som vanligt, så jag tror inte att det är någon fara med honom. Busen!

Av Marie - 18 januari 2009 10:26

Nu har jag vägt dem innan frukost. Kola vägde 1160 g och Dumle 1025 g.


Idag skall A och jag sticka och köpa hö och spån. På tre veckor har de ätit 110 liter plus en liten påse. Eller ja, de har ju inte ätit allt. Det som ligger kvar som korta, nertrampade stickor åker ju med det blöta spånet varannan, var tredje dag, men det har gått åt drygt 110 l.


Jag har en liten hemlig internetbesatthet. Tribalwars! Det är väl jag och ett gäng tonårskillar som har det gemensamt. För nästan ett år sedan var jag inne och fightades nästan hela tiden, så till slut så bestämde jag mig för att sluta. Men på senare tid har jag varit jättesugen på att sätta igång lite igen. Igår började jag. Det skall bli mer kontrollerat den här gången! ;-)


Jag fick inte testat att ta av burgallret igår. Efter dammsugningen fick vi besök av E-K och hennes små barn så killarna fick en hel del uppmärksamhet och golvtid i alla fall. Det var jättetrevligt att bara skrota ihop en eftermiddag! Det var alldeles för länge sedan sist.


Nej, nu får jag sätta igång så det händer något här hemma idag.


Ha det!

Av Marie - 17 januari 2009 11:40

Nu när jag försöker vänja mina killar vid att vara ute ur buren så mycket som möjligt så börjar jag fundera på hur jag skall lösa det till sommaren när vi passar Bobo.


Jag har ju tänkt att hans bur skall stå i hörnan bredvid våra killars bur, men det är ju deras "trygg-ute-hörna". Men om jag tar av burgallret på vår bur när killarna är ute och sätter in Bobos burbotten under där, så behöver våra killar inte ramp och Bobo får bra mycket mer yta att röra sig på än vad han är van vid, plus att han får vara bredvid artfränder.


Jag vågar nog inte släppa ihop dem helt och hållet. Jag vill absolut inte risktera att mina killar blir ovänner!


Men varför har jag inte tänkt på det!!! Jag kan ju ta av burgallret nu med! Varför är de enklaste lösningarna så självklara och oftast de bästa bara man kommer på dem!?! ;-)


Måste genast testa. Skall bara dammsuga först!

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards