Spike & Co.

Alla inlägg under april 2009

Av Marie - 28 april 2009 15:52

Idag när jag vaknade efter att ha jobbat natt så hittade jag de här mysgrisarna i soffan framför TV:n.


Mysgrisar

Myskompisar


Till skillnad från Kola som snurrar som en propeller i knät och nyps för att få komma ner så letar Dumle upp en skön ställning och bara myyyser!


Kalla mig Kungen... Myskungen

Kalla mig Kungen... Myskungen


Allra bäst trivs han hos A som med sitt lugn redan från början blev hans tryggaste punkt.


Vad kommer på TV:n nu? Jasså, Stallkompisar!

Vad kommer på TV:n nu då? Jasså, Stallkompisar


Att hon alltid skall blixtra den deär stormatten!

Att hon alltid skall blixtra den där stormatten!


Åååh, vad här är skönt...

Åååh, vad här är skönt...

Av Marie - 27 april 2009 11:46

Egentligen är det inte tionde vägningen för jag har vägt killarna lite då och då men inte skrivit upp. Dumles vikt har stabiliserat sig och ligger idag på 1080 gram. Även Kola har hittat sin trivselvikt och idag blev det 1245 gram dokumenterat.


Kola är både längre och bredare i konstitutionen än vad Dumle är, plus att han är lite lugnare och äldre, så det känns som att det är vikter som passar dem bra. Snygga är de i alla fall! :-)

Av Marie - 26 april 2009 17:55

Puuuh!!!


Vad nervöst det blev!


A och jag kom till stallet strax innan halv nio. Det blev lite kort om dit för att borsta och göra iordning innan vi skulle rida fram, för det var lite funktionärsuppgifter instoppade innan också. De frågade om jag skulle knoppa, men det fanns det då rakt inte tid till! En tjej som heter Linda var snäll och ryckte manen på Ricoh så han såg lite städad ut i alla fall. Tack!


Framridningen skedde i paddocken, och eftersom hästarna inte gått ute några lektioner i år ännu så blev han väldigt tittig och trippig. Jag kunde då rakt inte sitta ner på honom! Det kändes liiite svettigt för det är ju mest trav i nedsittning som gäller :-/ Fast när vi kom in i manegen så lugnade han sig något, så där gick det bättre.


Jag fick honom inte i form, men det hade jag inte räknat med heller. Jag red rätt väg i alla fall! ;-) De moment vi fick bäst poäng för (d.v.s. sexor, högre gav inte domaren för en häst som inte gick i form, med all rätt) var skrittmomentet, galoppmomenten och i traven för våra snett igenom, halten och vår sista rätt upp in i den avslutande hälsningshalten. Resten blev femmor. Travvolterna var riktigt usla! 54,8% blev slutdomen.


Allt som allt är jag riktigt nöjd! Jag red rätt väg och jag överlevde. Kan man begära mer än så på sin första dressyrtävling? ;-)


A fotade en del, men var med den lilla kameran, så det blev inte så bra bilder. Här är i alla fall ett bildbevis på att jag varit på hästryggen! :-)


Av Marie - 24 april 2009 19:44

På söndag skall jag rida dressyrtävling! Mitt livs första "riktiga" dressyrtävling. Det är en klubbtävling på ridskolan där jag rider.


"Clarebergarn Cup dressyr lilla häst" heter klassen jag ställer upp i. Jag fick Ricoh som var mitt förstahandsval!!! :-)


Här är lite bilder på den vackra killen!


http://pantalong.bilddagboken.se/p/show.html?id=358284456&directlink=1#0

http://pantalong.bilddagboken.se/p/show.html?id=358284529&directlink=1#0

http://pantalong.bilddagboken.se/p/show.html?id=358284595&directlink=1#0

http://pantalong.bilddagboken.se/p/show.html?id=358284759&directlink=1#0


Önska mig lycka till!


PS. Här är en fin bild på min favorithäst Cacambo (i förgrunden) och hans kompis. http://pantalong.bilddagboken.se/p/show.html?id=358278056&directlink=1#0



Av Marie - 22 april 2009 18:52

Idag har jag ägnat mig åt lite extra tassvård. Om jag skall nämna en nackdel med att ha fleece så är det att killarna faktiskt blir lite smutsiga. Särskilt vid klorna. Detta trots att jag plockar pluttar varje gång jag passerar. Pluttarna ligger ju uppepå underlaget på ett sätt som de inte gjorde med spånet. Jag vet inte om det kan bero på att buren är för liten för att använda fleece. :-(


Jag har köpt en Billy-hylla på blocket som jag skall bygga bur av. Jag har varit väldigt nöjd med att ha hölåda ur synpunkt att den varit lätt att byta och att marsvinen verkligen kissar mest där, men jag upplever att den tar bort en del av glädjen med höet för dem. De har ju inte samma utrymme att busa och gosa i. Nya buren kommer bli ca. 180*60 cm och skall ha ett hörum med kant ut till resten av buren. Då kanske det inte blir lika "drälligt" plus att de extra 60 centrimetrarna ger dem större utrymme att sprida ut pluttarna på. Fram till jag har byggt färdigt buren så har jag löst det på det här sättet:



Det fungerar ganska bra faktiskt! Med höet menar jag. De är verkligen glada åt det! :-)


Till skillnad från förut så har jag nu valt att ha två filtar. Då jag kan välja att byta en av dem varje dag och den andra varannan. Jag får se hurdant behovet blir. Hoppas att mina problem löser sig med lite mer utrymme!

Av Marie - 22 april 2009 08:47

Jag tvättar.


Det behövs.


Min dotter klättrar i träd i vita caprijeans... och gillar choklad.


En gång när hon var liten så blev hon alldeles förkrossad när hon hade sölat ner sig. Då sa jag: " Det gör inget. Mamma kan tvätta."


När jag vid något tillfälle lite senare i livet beklagade mig över att hon smutsade ner sig så väldigt så säger hon: "Mamma, det gör inget. Du kan tvätta."


Hon lyssnade!


...den gången...

Av Marie - 20 april 2009 23:30

Här är en skön bild på Dumle när han hänger på min brors arm. Ärligt talat så tror jag inte att han hänger så coolt för att han känner sig så cool, utan snarare för att han är i "disktrasestadie" av chocken att vara uppflugen i en obekant människas famn. ;-)


Brorsan konstaterade att marsvinen bara var nyfikna när jag röjde runt i deras inhägnad med stora säckar och grejer medans de flög in i ett hörn bara han kom i närheten av staketet.


Sicken komplimang från de små grisarna! :-)



Av Marie - 20 april 2009 18:18

Då har jag fått till ett foto på fleecefilten från ÖB i begagnat skick också. Här kommer bildbevisen...


Rusta...


vs. ÖB...


Ja, det är inte så svårt att se vilken som mest lämpar sig som marsvinsfilt! Eller hur?

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards