Spike & Co.

Alla inlägg under april 2011

Av Marie - 21 april 2011 19:09

När jag var och handlade och kände hur underbart väder det var så bestämde jag mig för att ta med mig Amanda och marsvinen ut en liten stund. Varför vänta tills vi kommer till landet!?


Sagt och gjort. Ut på gräsmattan, rigga en liten hage och så i med transportburen och öppna luckan. Hera var den första som med stor entusiasm började tugga i sig gräs genom öppningen. Åh, så gott hon tyckte att det var!


Linnea var inte sen att hänga på, och Kola, stackaren, fick inte plats, men Linnea vågade sig snart ut så Kola också fick smaka.


Det vara bara för oss människor till att njuta av att se marsvinen njuta och föreviga detta med kameran. :-)


Jag brukar bli ganska nöjd när jag fotograferar, men det verkar som om jag har träffat min överman på den fronten i min dotter. De bilderna jag tog såg riktigt platta och livlösa ut i jämförelse. Titta bara vilken duktig fotograf hon är!


 

 

 

   

  

Det här var min bästa bild, den enda som fick vara med...  


 

 

 

 

 

 

 

 

Av Marie - 21 april 2011 00:51

Vår semesterbur/på-landet-bur har bestått av att vi använder den gamla gallerburen på 120*60 cm, men nu när vi har utökat beståndet med ett marsvin så känns det i minsta laget. Jag har funderat fram och tillbaka. Tittat efter större gallerburar på Blocket men inte hittat något passande, för gallerbur är det som känns bäst eftersom det finns katter som rör sig fritt där vi har vårt lantställe.


När jag gick till affären häromdagen så kom jag äntligen på en lösning. Pojkarna Päls har ju två ihopsatta gallerburar som bostad och vi har ju en sjukbur på 80*40 cm. Om man lägger ihop båda burarna så skiljer det bara 0,04 m3 från grisarnas vanliga bokhyllebur i yta. Det duger! :-)


Då kom vi till nästa problem. Bästa sättet att ställa burarna är nog som ett L som när Arvid hade sällskap av tjejerna (sista bilden) efter kastreringen, men lillburens långsida är 20 cm längre än storburens kortsida. Där måste jag ju hitta på något. Jag funderade fram och tillbaka ännu en gång. Jag har varit på byggvaruhus och letat galler eller nät, men allt verkar vasst eller har blivit ratat av andra anledningar. Hmm...


När jag så gjorde rent i buren igår så fick jag syn på delarna till gnagarstaketet som jag förvarar bakom gardinen. Jag har ju för sjutton ÅTTA STYCKEN lämpliga små galler drällande här hemma! Tänk att det skall vara så svårt att se skogen för alla trän!!! ;-)


På fredag bär det av till landet. Jag är optimistisk och tar med mig en utehage, och jag skall försöka komma ihåg att ta med kameran så ni får se den ihoppusslade semesterburen och eventuella betesbilder.


Glad Påsk på Er! :-)

Av Marie - 15 april 2011 12:43

Linnea 1230 gr


Fotograf: Lillmatte A

Av Marie - 12 april 2011 13:38

Det är så himla roligt att norpa åt sig ett litet knippe gräs på väg hem från affären när man vet hur uppskattat det kommer bli där hemma! :-)


Det blev en liten gräsfilm...



 

Det blev ett febrilt sökande efter mer när de dyra stråna var slut, så suddnosar är (nästan) det enda jag kunde prestera i fotoväg. ;-)


Har du mer?! Va?! Va?! Har du?!  


Är du säker på att det är slut?  


Om jag står så här sött, får jag mer då?

  

Du luktar gräs... har du mer? ;-)

Av Marie - 11 april 2011 20:09

Först ut en bild på Hera som inte nöjde sig med att norpa åt sig vitkålen på taket utan hur smidigt som helst hoppade upp och satte sig och mumsade på plats.

Ingen av dem har visat någon större taktendenser innan, men nu misstänker jag att Hera är den vi sett spår efter lite här och var. Kanske till och med den som en dag fick ner hela pelletspåsen i buren! ;-)


 

Fredagsmys


Jag har jobbat natt i helgen och då sovit hemma hos mina föräldrar (vars lägenhet var tom i helgen) för att få lite extra ro. När jag promenerade hem igår hittade jag en jättefin tuva med späda, goda maskrosblad som grisarna glatt tuggade i sig!

  

 

 

Den här bilden är helt ur fokus men ser ni vilka söta små sjöstjärnefötter Hera har?   

Till och med försiktiga Linnea kan tänka sig närkontakt när det gäller så smaskiga saker som maskrosblad... :-)  

 

Till sist en vårbild från lillmattes ridlektion. Paddockpremiär! Det är hon och Flisan som är närmast i bild.


 

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards