Spike & Co.

Alla inlägg under december 2012

Av Marie - 17 december 2012 15:46

Nu har det gått en vecka sedan jag la ut filmer på bebisarna sist och, oj, vad mycket som hänt med dem! Förutom att de är större så är de mycket kvickare och har mer åsikter om vad vi gör med dem.


Innan helgen när vi satt i soffan och hade bebisarna i famnen så började de skrika efter mamma utan att lugna ner sig. Då tog jag upp Hera som genast började mystjattra och då tvärtystnade de små för att sedan försiktigt börja prata de också. Det var en lektion som mamma Ce'Nedra inte kunde lärt dem eftersom hon inte är särskilt avslappnad i famnen själv. Då är det bra med en gudmor eller två! :-)


Här kommer tre filmer från när jag fixade mat igår kväll och en från i morse när jag gjorde iordning grönsaker till dem. De blir sååå poppiga! <3





Av Marie - 10 december 2012 13:30

Alltså, jag kan sitta och titta på de här små trollen hur länge som helst. De utvecklas så fort och lär sig nya saker hela tiden. Jag har sett både Zindra och Zingo försöka sig på vattenflaskan och tror ni inte att Zorro vid sju dagars ålder i någon sorts glädjeskutt var uppe och red på ryggen på syrran! Det ska börjas i tid... ;-)


Något jag inte är lika förtjust i är att mamma Ce'Nedra är en gallergnagare och att ungarna glatt härmar hennes beteende så gott de kan. Busar!


Här kommer tio plus fem minuter från igår kväll för de som känner att de har en lucka att fylla. Jag har inte haft stora luckor i helgen men fastnar ändå. Jag slänger in en liten film från frukosten i morse också. :-)




Av Marie - 8 december 2012 22:33

Lilla Zindra är verkligen vansinnigt fotogenique! Jag måste bara bildbomba lite... :-)


Har du något gott?




(Det är lite torkad kligröt hon har mellan tårna)  


Eller vad säger ni?


Fast brorsorna kan faktiskt de med. Zorro är så timid och det tycker jag verkligen syns på den här bilden:


Bedårande Zorro  


Storebror Zingo blir jag bara mer och mer kär i för var dag som går. Han kör inga krusiduller utan är rak och saklig. "OK, du erbjuder mat, jag är hungrig, jag smakar. Vadå? Tycker inte mamma om det här? Hennes förlust! Jag äter först!!!" :-)


Zingo i Lovisas trygga händer


Zingo & Zindra


Sist bjuder jag på en bild där hela marsvinsfamiljen har TV-mys med Amanda när jag fixar iordning deras bur. God natt!


Mina älsklingar  

Av Marie - 7 december 2012 20:49

Det är kanske dags att presentera de tre små guldklimpar som finns kvar här hemma med mamma Ce'Nedra. Först ut har vi enda tjejen, lilla Zindra. Hon är söt, vit och fluffig med lite svart över och brunt under varje öga. Hon är pigg och framåt och den som är först ut att följa mamma på äventyr. Hon är också den som har minst tålamod med att vara upplyft än så länge och den som jag får vakta noga eftersom hen helt plötsligt kan ta kamikazeskutt rakt ut i luften. En riktig liten galenpanna! :-)



Sen har vi lillebror Zorro. Ja, har man svart mask och skall heta något på Z så är det faktiskt ett ganska givet namn. För övrig är han helt vit förutom en brun fläck i nacken och lika fluffig som sin syster. Zorro är den som mest hänger mamma i kjolarna. Världen kan vara lite otrygg och skall man få minsta chans att få tutta på mamma så gäller det att hålla sig nära när storasyskonen är nöjda. En försiktig liten general som ofta tar ögonkontakt. Det ser lite ut som han funderar på vad vi tvåbeningar är för några egentligen. Det är faktiskt risk för att man får sötchock av hans näpna uppsyn! <3


 


Sist ut har vi storebror Zingo. Han väger mest och är också hungrigast. När jag matade med välling de första dagarna så var det den här herren jag fick se upp med. Han körde nosen så hårt i skeden att jag var rädd att han skulle sticka ner näsborrarna också. Han var också den som inte tvekade att smaka på välling-kligröten första gången det severades. Mat jag delvis känner igen juh! :-) Zingo är lite lugnare och kanske något av en tjuren Ferdinand, men också den som nyfiket undersöker fleecetunneln jag sätter ner i buren med lite hopp och skutt i det mysiga. Han är också den av syskonen som sticker ut lite utseendemässigt med sin svartakropp, Paul-Stanley-stjärnan över vänstra ögat och ett kraftigt Groucho-Marx-ögonbryn över det högra. Stilig kille misann!


 


Det är så häftigt att det händer så mycket med dem varje dag. Igår var de lite långsammare och mer iakttagande, men idag när Skräck-Lovisa och Skåneskjutsaren Angelika var besök så är de som små kvicksilver som rinner iväg åt olika håll. De lär ge mig fullt upp innan det här jourandet är över. Det är jag övertygad om! :-) Tänk att de bara är fem dagar gamla! Det känns som om de funnits här hur länge som helst.


Här kan ni se Zingos tunnelhoppande och Zindra tar sig en liten plutt i slutet. De smakar redan på allt som mamma äter...



Här är också en liten snutt på gängets första lilla mini-golvtid och date med Spike & Co. Mååånga nyfikna nosar! <3



 
  

Av Marie - 6 december 2012 19:43

Klockan 00:42 i natt tog lille Zackie sitt sista andetag liggandes på mitt bröst. Han var bara hos oss i två dygn, men lyckades knipa mitt hjärta stenhårt.


Hej då lilla vän... Nu har du det bra... <3


Zackie, 2/12 - 6/12  

Av Marie - 4 december 2012 06:00

Min familj och jag har fått den stora äran att vara jourhem åt Ce'Nedra och hennes fyra bebisar som föddes den 2:a december. Ce'Nedra är den av "Lovisa-grisarna" som var dräktig när hon kom till omplaceringen. Hon fick bara två veckor på sig att äta upp sig innan bebisarna kom, så det är en mager liten tjej som skall försörja både sig själv och fyra andra små liv med sin kropp. Hon är lite svårflirtad med grönsaker, men persilja kan hon gå över lik (och bebisar!) för. :-)


Söta Ce'Nedra


Tre av bebisarna väger mellan 70 och 80 gram medans minstingen stannade på ynka 46 gram på min våg. Eftersom den minsta har lite zick-zack på ryggen och vi tror att han är en kille så har vi börjat kalla honom Zackie.


Minstingen Zackie njuter av att bli riktigt mätt


Eftersom Irene föredrar att döpa en kull med ett tema (lättare att komma ihåg vilka som hör ihop då) så föreslog hon att vi skulle välja namn på Z till de andra tre också. Jag har några förslag på gång men vi får se vad lillmatte Amanda har att säga om saken.


Det är en stor och spännande värld där ute!


Eftersom jag själv aldrig skulle ta en kull på mina egna marsvin (det känns otänkbart när jag är engagerad i en omplacering!) så är det alldeles extra underbart att få ta del av det här. Och ett stort ansvar!


"Vad äter du, mamma?" undrar lille Svartkropp


Det fascinerar mig väldigt att de är så färdiga trots att de är så små. De har öppna ögon, päls och tänder och jag har redan sett alla fyra försöka sig på lite hö och finriven morot.


"Varför gör du så, mamma?" undrar lilla Vitkropp


Zackie försökte till och med tvätta sig vid ett tillfälle, men balansen var inte den bästa så han trillade mest omkull! <3


Om man skall heta något på Z och har svart mask, måste man inte heta Zorro då? :-)

Av Marie - 2 december 2012 10:41

Jag ser många bilder på marsvinsburar som har foderbollar i metall upphängda i sig.


 

Bilden är lånad från grand-prix.se


Det är en dålig idé av två anledningar. För det första så har marsvinen sin mun på undersidan huvudet och får böja onaturligt på nacken för att äta ur foderbollen. För det andra så är det lätt att marsvinet, eller kaninen också för den delen, fastnar med sina tänder i metallbollen, och om de då står på två ben så är de praktiskt taget chanslösa i sina försök att ta sig loss på egen hand. Det är då lätt att marsvinet, eller kaninen, i sina försök att ta sig loss skadar sina framtänder eller i värsta fall till och med bryter av dem! (Och inte får man ersättning från försäkringbolagen vid tandskador heller...)


Tinna i Eragons FB-grupp har däremot kommit på det ultimata användningsområdet för tingesten! Se bara så fint!!! :-)


 

Tack för att jag får låna bilden, Tinna! :-)


Trevlig advent på Er!

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards