Spike & Co.

Direktlänk till inlägg 30 april 2013

Efter kastrering

Av Marie - 30 april 2013 11:55

Vi har en liten nykastrerad kille på besök hemma hos oss. Han är inte så gammal så jag misstänker att återhämtningen kommer att bli "á la myggbett", men vi kör med lite stödmatning för säkerhets skull de första dagarna. Han är bra mycket sprattligare än något av mina marsvin någonsin varit så det gäller att vara fullt uppmärksam och beredd på oväntade kamikazehopp rakt ut i luften hela tiden. :-)


Natten har gått bra med minst tre kisspölar och en hel massa bajs plus att han väger två gram mer än igår kväll. Det känns bra. När man har hand om eftervården av en kastrerad kille så är det bra att låta dem gå på handduk (byt morgon och kväll) i början av två anledningar. För det första så unviker man att få in spån och skräp i såren och för det andra så är det lättare att hålla koll på kisseriet.


Nattens kiss- och bajsskörd


Efter morgonens stödmatning så blev det lite gurkmuta och sängmys med Lillmatten under tiden jag bytte till ren handduk i buren. <3


Morgonmys


Eftersom de skall hålla sig så stilla som möjligt i början efter en kastrering så har jag spärrat av större delen av vår sjukbur. Vi har extremt varmt hemma i vår lägenhet, men om man inte har så varmt hemma så kan det vara bra att ha en varmvattenflaska åt dem att mysa intill så att de är varma och goa.


Ett hus, hö, vatten och en mutgrönsak och lite extra gott att äta är bra. Lite andra marsvin i närheten att lyssna på så man inte känner sig så ensam sitter också fint.


Nu skall människorna få sig lite lunch, sedan är det dags för en vägning och stödmatning igen.


 

Jag mår faktist ganska bra...

 
 
Anna med Doris, Daisy, Hedvig och Bubbel

Anna med Doris, Daisy, Hedvig och Bubbel

30 april 2013 13:13

Så härligt att mötas av den "produktionen" efter natten!!!
Han ser ju riktigt glad ut på bilden under pallen.
Riktigt söt kille!

http://ietthornavvardagsrummet.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

30 april 2013 17:15

Vilken bedårande liten kille!!! :D Hoppas återhämtningen fortsätter i samma fina anda!

http://www.blandmolnen.se

 
Irene

Irene

30 april 2013 23:03

Tack för att du och lillmatte fixar detta! så skönt att få släppa det.

http://www.eragons.se

 
Ingen bild

Susanna

1 maj 2013 12:08

Jag har svårt att tro på att han sitter still när han blir klappad, men han har fått mycket kärlek och omvårdnad på senaste. =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 31 oktober 2014 20:19


Idag har lilla Kira äntligen flyttat hem till oss! :-)   Jag tog Spike med mig i transporten för att hon skulle känna sig lite tryggare på resan, sedan blev det vägning...   Stor...    ...och liten.    ...fotografering...   ...

Av Marie - 23 oktober 2014 23:04

Idag är Kira fyra veckor gammal och enligt Agria gammal nog att försäkras. Ett steg närmare flytt hem till oss!     Här är en bild från andra gången jag var och hälsade på lilla guldklimpen...     ...och här är en från tredje gången...

Av Marie - 26 september 2014 15:27

Hej. Jag heter Kira och är det senaste tillskottet till Spike & Co. Min mamma Freja kom in för omplacering på Eragons tillsammans med min pappa Simon.   Mamma Freja   Pappa Simon   Eftersom min pappa var okastrerad fick min mamma st...

Av Marie - 26 september 2014 00:00

Den här tjejen... ...kommer om sex veckor... ...bli gladare än ärtplättsglad... ...för då kommer den här tjejen... ...vara sex veckor gammal och få flytta hem till oss och bli en riktig bus- och sprallkompis. Det är efterlängtat! ...

Av Marie - 19 februari 2014 14:33


 

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards