Spike & Co.

Direktlänk till inlägg 24 maj 2010

Det bästa jag gjort

Av Marie - 24 maj 2010 09:19

Det bästa jag gjort för mig och mina marsvin är att skippa gallerburen och skaffa en öppen bokhyllebur.


Förutom den uppenbara fördelen med mer yta att röra sig på så slipper nu min röst när jag uppmärksammar dem på min närvaro bli sammankopplad med det metalliska ljudet av att jag öppnar gallerdörren. Inte allt för sällan så råkar man rucka på buren, d.v.s hela marsvinens värld, på kuppen också.


Nu kan jag börja varje kontakt med att med mjuk röst kalla på dem för att sedan sjunka ner på knä bredvid buren för att smeka lite eller klia på något skönt ställe. Då blir min röst kopplad till det positiva istället för det otäcka.


Det säger sig självt att det är mycket trevligare i ett bytesdjurs ögon med smek och kel jämfört med det där metalliska gallerljudet!


De är mycket mer tillgängliga också. Det blir betydligt fler möten per dag nu när jag inte behöver ta mig förbi gallret varje gång. :-)


Är det någon mer än jag som har upptäckt fördelarna med en större öppen bur?


"Fler hembyggen för marsvin!" ropar Dumle & Kola!!! :-D

 
 
Petra

Petra

24 maj 2010 15:24

Vi testade aldrig ens med gallerbur, det verkar så onödigt när man inte måste skydda dem från andra djur. Marsvinen behöver ju inte gallret själva!

http://cavycritters.blogspot.com

 
Ingen bild

Susanne

24 maj 2010 16:36

Har egenbyggd bur ...men med galler som en hage utan tak och det är så bra att bara kunna böja sig ner och ge dem mat eller en klapp. Har funderat på en bokhylle bur men det har inte blivit av.

 
merlins matte med brudarna

merlins matte med brudarna

26 maj 2010 21:27

Oii här har vi egenbyggd bur med nät
För vi har en sån där figur med svans och morrhår
Katt säger matte att det heter...
Fast vi har lucka som matte öppnar när dom äter, så en och annan grönsak hamnar hos oss ^^

Oinkar..katter borde bli vegetarianer ;0)

Phuss från Michigan och Arizona

http://merlins-funderingar.bloggagratis.se

 
Eleni

Eleni

5 juni 2010 13:01

Ja visst är dem bättre! Just lättillgängligheten ökar verkligen när man slipper tjorva upp små gallerluckor.

http://www.wakuweb.cybersite.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 31 oktober 2014 20:19


Idag har lilla Kira äntligen flyttat hem till oss! :-)   Jag tog Spike med mig i transporten för att hon skulle känna sig lite tryggare på resan, sedan blev det vägning...   Stor...    ...och liten.    ...fotografering...   ...

Av Marie - 23 oktober 2014 23:04

Idag är Kira fyra veckor gammal och enligt Agria gammal nog att försäkras. Ett steg närmare flytt hem till oss!     Här är en bild från andra gången jag var och hälsade på lilla guldklimpen...     ...och här är en från tredje gången...

Av Marie - 26 september 2014 15:27

Hej. Jag heter Kira och är det senaste tillskottet till Spike & Co. Min mamma Freja kom in för omplacering på Eragons tillsammans med min pappa Simon.   Mamma Freja   Pappa Simon   Eftersom min pappa var okastrerad fick min mamma st...

Av Marie - 26 september 2014 00:00

Den här tjejen... ...kommer om sex veckor... ...bli gladare än ärtplättsglad... ...för då kommer den här tjejen... ...vara sex veckor gammal och få flytta hem till oss och bli en riktig bus- och sprallkompis. Det är efterlängtat! ...

Av Marie - 19 februari 2014 14:33


 

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards