Spike & Co.

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2011

Nu är Kola en marsvinsängel...

Av Marie - 3 oktober 2011 12:00

   


Under helgen så tappar Kola lite i vikt trots att han äter och får CC två gånger om dagen. I morse när jag kom hem från jobbet och skulle börja morgonproceduren med vägning, CC och Metacam så ser jag att Kola högra öga liksom poppat ut lite. Som om han fått rejäl fatty-eye över natten och att ögat pekar lite uppåt. Vikten hade ökat lite dock. Jag tolkar det som om han har något som tryckt på mer och mer och att trycket lättat lite och att det känns lite bättre nu när ögat flyttat på sig.


Det blev en brakfrukost nu på morgonen. Efter CC:n (och Metacamen då förstås) så sprang Kola och tjejerna runt fötterna på mig medans jag hackade en blandning av alla grönsaker vi hade hemma. Blomkålsblad, broccoli, gul paprika, morot, vitkål och persilja. Mumsigt! Alla tre smaskade glatt i sig för fulla muggar för att sedan gå in i buren och knapra på den nya hötussen.


Det kändes som det enda rätta att Kola skulle få somna in. Han har varit med om tillräcklig.


Hos veterinären fick Kola en spruta lugnande i nacken. Sedan släckte de ner ljuset och lämnade oss och vi matade honom med persilja i ett par minuter tills han inte orkade tugga mer utan la sig ner tyngre och tyngre. Då klappade vi honom i cresten som han gillade plus smekte hans öron. Det har alltid fått honom att blunda av njutning. När han inte hade några reflexer kvar fick han en överdos sömnmedel i buken. Sedan lämnade de oss ifred igen medans Kola andades långsammare och långsammare för att till sist sluta andas helt och hållet.


Jag kommer sakna Kola obeskrivligt! Han är den som från första början visat vägen i mitt liv med marsvin. En så viljestark och samtidigt mild individ som är så skicklig på att kommunicera över gränsen marsvin - människa tror jag inte man träffar på så många gånger i sitt liv. Han har verkligen samtalat med mig.


Det jag framför allt vill säga är tack! Tack för att vi fått ha dig hos oss...


Sov i ro lilla Älsklingen...


 

 
 
Ingen bild

Maria Grek

3 oktober 2011 14:37

Å så obeskrivligt ledsamt..... Känner så med dig, vår älskling Gabon fick somna in på samma sätt i onsdags. Efter att i flera veckor ha åkt berg-och dalbana mellan hopp och förtvivlan så fick vi fatta det svåra, svåra beslutet. I allt det ledsamma: vilken underbar personal på Blå Stjärnan, Exo. Så vänliga och förstående... Stor kram till er från Maria (Ulf, Melker, Love)

 
Lisa

Lisa

3 oktober 2011 16:40

Men sötaste Kola! Vilket svårt beslut att ta, han fick i alla fall bo med ett par sköna tjejer en lång tid precis som alla marsvinsherrar drömmer om.
Han har haft det bra och nu slipper han ha ont mer.

Blöta pussar från gänget.

http://bobosbubbar.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

3 oktober 2011 19:17

Å nej, så sorgligt... Så otroligt sorgligt.. Jag tror det var helt rätt beslut, det låter som om det fanns något otäckt där inne, och att allt gick åt helt fel håll... Jag kan inte låta bli att gråta för fina Kola, och för att det ligger så nära nu när Nolte inte är helt kry. Varför får vi inte ha våra älskade hos oss i all evighet? Det är grymt att älska...

Vila nu i frid, finaste Kola. Ett bättre marsvinsliv finns inte.
Vi tänker på er som blivit kvar! <3

http://www.blandmolnen.se

 
Elin

Elin

3 oktober 2011 19:22

Skickar en stor tröstkram!! Så sorgligt, lilla Kolagubben som var så go... och med bestämda åsikter. Vila i frid

http://www.humlansmarsvin.se

 
Ingen bild

Åsa

3 oktober 2011 19:42

Vad lessen man blir! Ännu en marsvinsängel. Tröstekramar

 
Ingen bild

Flisa

3 oktober 2011 20:04

Tänker på er.

Kramar från Flisan & piggarna

 
Ingen bild

Flemming

3 oktober 2011 20:04

Saknar ord...
Vila i frid finaste Kola

 
Anna

Anna

3 oktober 2011 21:40

WHAT? Men... Vila i frid finaste Kola.

http://www.maskrosmarsvin.webs.com

 
Eleni

Eleni

3 oktober 2011 23:03

Jag beklagar verkligen, finaste Kola sov i ro vackre marsvinsvän. Tänker så på er.

http://www.wakuweb.cybersite.se

 
Hanna

Hanna

4 oktober 2011 13:45

Fy så sorgligt, det låter som om Kola hade liknande problem som min Siiri :( Nu är dom på samma vackra plats. Vila i frid Kola

http://abicos.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maria

4 oktober 2011 18:40

Beklagar verkligen sorgen, många styrkekramar från oss här hemma (F)

 
Ingen bild

Rose-Marie

4 oktober 2011 18:44

Å så sorgligt. Ännu en liten ängel på marsvinshimmelen. Tröstkramar från Öland

 
Susanne

Susanne

4 oktober 2011 23:21

Sov i ro snyggaste Kola killen!
Många tröstkramar från oss i Småland !

http://wildawilmaochtanterna.blogspot.com

 
merlin matte

merlin matte

4 oktober 2011 23:49

Sov i ro du goa rumplimpa ala Kola♥.
Ger tröstkramar till familjen.

http://merlins-funderingar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Astrid

5 oktober 2011 06:54

Vila i frid fina Kola. Nu får du träffa Dumle igen på andra sidan regnbågsbron och det evigt gröna gräset.

 
Camilla

Camilla

5 oktober 2011 07:06

Nu gråter jag... Goaste Kolan. Du har en klok och empatisk matte som gjorde det alldeles rätta. Alla smågrisar borde ha en sån.

Kramar till er som är kvar.

http://kring.kringelkroken.se/blogg

 
Karin F

Karin F

6 oktober 2011 15:36

Åh, nej så ledsamt! Beklagar verkligen.

http://www.myosotis.se

 
Ingen bild

Erika med Fridolf och Frode

6 oktober 2011 21:49

Åh nej!! Fina fina Kola :( Beklagar så er sorg och saknad. Fy vad ledsamt <3

 
Petra och sorkarna

Petra och sorkarna

6 oktober 2011 21:51

Hej då Kola, lilla finaste öronveckssorken... Sorkkvintetten och jag kommer sakna dig! Kram till din fyrbenta och tvåbenta familj.

http://cavycritters.blogspot.com

 
Ingen bild

marsvinsliv

7 oktober 2011 19:28

Beklagar. Tack för att vi fått lära känna honom i bloggen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 31 oktober 2014 20:19


Idag har lilla Kira äntligen flyttat hem till oss! :-)   Jag tog Spike med mig i transporten för att hon skulle känna sig lite tryggare på resan, sedan blev det vägning...   Stor...    ...och liten.    ...fotografering...   ...

Av Marie - 23 oktober 2014 23:04

Idag är Kira fyra veckor gammal och enligt Agria gammal nog att försäkras. Ett steg närmare flytt hem till oss!     Här är en bild från andra gången jag var och hälsade på lilla guldklimpen...     ...och här är en från tredje gången...

Av Marie - 26 september 2014 15:27

Hej. Jag heter Kira och är det senaste tillskottet till Spike & Co. Min mamma Freja kom in för omplacering på Eragons tillsammans med min pappa Simon.   Mamma Freja   Pappa Simon   Eftersom min pappa var okastrerad fick min mamma st...

Av Marie - 26 september 2014 00:00

Den här tjejen... ...kommer om sex veckor... ...bli gladare än ärtplättsglad... ...för då kommer den här tjejen... ...vara sex veckor gammal och få flytta hem till oss och bli en riktig bus- och sprallkompis. Det är efterlängtat! ...

Av Marie - 19 februari 2014 14:33


 

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards