Spike & Co.

Direktlänk till inlägg 20 februari 2009

Sjätte vägningen - bantning???

Av Marie - 20 februari 2009 12:01

Jaha, då var de vägda för sjätte gången. Kola väger 1245 g och Dumle 1110 g. Detta innebär att på sju veckor så har Kola lagt på sig 150 g och Dumle 130 g. Jag ger dem helt klar för mycket grönsaker och för mycket godisbitar mellan måltiderna. Hmmm...


Det blir till att ha lite mer diciplin. En annan sak jag kan testa är att ta  bort matskålen en timme efter de fått den, för som det är nu så kan de äta en andra gång per måltid när första omgången har sjunkit ner lite. Jag tror jag skall börja med det faktiskt, för de får nästan uteslutande gurka som godis och det är väl inte så mycket energi i det har jag för mig.


Jag ger det en månad och ser vad resultatet blir. Om de fortsätter gå upp i den här takten så vågar jag inte tänka på hur de kommer se ut om ett par år!!! ;-)

 
 
Pezze

Pezze

20 februari 2009 14:15

*S* ja de kanske kommer o se ut som ett par minigrisar omd u fortsätter o ge dom mat i detta takten.. ;)
men det var nog en bra ide o ta bort matskålet efter de har ätit klart...

hur gamla e dom?!?!?

http://humbybumbysknasigavarld

 
Ingen bild

Marie

20 februari 2009 23:44

Kola fyller tre nästa månad och Dumle är ett och ett halvt.

 
Lisa

Lisa

21 februari 2009 10:53

Jag säger som folk alltid sa till en mamma med en slående vacker men något överviktig tonårsdotter när jag bodde i England:
"They look great though"

(she sa dom förståss)

Själv försökte jag banta Z ett tag genom att ge mer hö och mindre grönsaker. Sen blev han sjuk och magrade i raketfart, så lite hull är ju bra att ha i reserv. (Speciellt på vintern, tänkte jag och åt en extra frukostmacka)
Men jag förstår att du oroar dig, man vill ju inte att de ska behöva vara överviktiga.

http://dennadagen-lisa.blogspot.com

 
Ingen bild

Marie

21 februari 2009 13:16

I och med att jag är ny som marsvinsägare så är det så mycket jag inte vet. Hur mycket mat man skall ge dem till exempel. Då känns det som en trygghet att ha vågen som extrakoll. Jag vill ju inte att de skall få för LITE mat, men nu har jag på svart och vitt att de inte får det.


Det kommer väl inte bli någon regelrätt bantning utan mer justering av portionerna så de inte fortsätter den ökande trenden.


Jag tycker förstås att de är slående vackra och intelligenta och unika. Det finns iiinga andra marsvin som min Dumle och min Kola!!! :-)


(Vasa? Barnens marsvin??? Jag förstår inte vad du menar!!! ;-) )

 
Pezze

Pezze

21 februari 2009 20:06

åhh.. kan de bli så gamla!!
oki nice... :)
men vågar nog inte skaffa ngn mer djur för vill inte komma hem till en blodig lgh, för katterna ser nog dom som en jaktbyte..
vem vet.. o vill inte chansa..
så jag nöjer mig med o se på dessa bilder :D

http://humbybumbysknasigavarld

 
Karin F

Karin F

24 februari 2009 08:24

Fast jag tror iofs inte att det är någon stor överviktsrisk ännu, om de bygger på med muskler så är ju muskler alltid tyngre än fett. Man kan känna efter i "armhålorna", börjar det bli lite valkar/fettvävnad där är de på väg att bli feta, annars ingen fara. Vi har haft tortn white hanar som vägt över 1500 g utan att vara feta, bara storvuxna. Fast är de jättestora kan det bli lite problem med tassarna.
Man kan ransonera på kraftfoder, vissa av våra marsvin får nästan aldrig kraftfoder, bara hö & grönsaker/gräs.

http://myosotis.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 31 oktober 2014 20:19


Idag har lilla Kira äntligen flyttat hem till oss! :-)   Jag tog Spike med mig i transporten för att hon skulle känna sig lite tryggare på resan, sedan blev det vägning...   Stor...    ...och liten.    ...fotografering...   ...

Av Marie - 23 oktober 2014 23:04

Idag är Kira fyra veckor gammal och enligt Agria gammal nog att försäkras. Ett steg närmare flytt hem till oss!     Här är en bild från andra gången jag var och hälsade på lilla guldklimpen...     ...och här är en från tredje gången...

Av Marie - 26 september 2014 15:27

Hej. Jag heter Kira och är det senaste tillskottet till Spike & Co. Min mamma Freja kom in för omplacering på Eragons tillsammans med min pappa Simon.   Mamma Freja   Pappa Simon   Eftersom min pappa var okastrerad fick min mamma st...

Av Marie - 26 september 2014 00:00

Den här tjejen... ...kommer om sex veckor... ...bli gladare än ärtplättsglad... ...för då kommer den här tjejen... ...vara sex veckor gammal och få flytta hem till oss och bli en riktig bus- och sprallkompis. Det är efterlängtat! ...

Av Marie - 19 februari 2014 14:33


 

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards