Spike & Co.

Direktlänk till inlägg 14 januari 2012

Bättre och bättre dag för dag...

Av Marie - 14 januari 2012 18:00

Miss Daisy har fullt upp med sina kompisar så vi människor får stå tillbaka lite. Jag har haft uppe och vägt henne och klippt klorna plus kelat en liten stund, men fokus ligger på att Tjejligan skall komma fram till hur de skall ha det inbördes så att livet lugnar ner sig så fort som möjligt. Daisy vägde 1118 gr och hade en liten fettpuckel över nacken när hon kom in för omplacering och fem dagar senare så väger hon 1062 gr på min våg och fettet är nästan borta. Jag vet inte om de varit väldigt bekväma i sitt gamla hem eller om hon fått mer energirik kost där (pellets?) men hon verkar inte fara illa av viktminskningen. Hera och Linnea väger som vanligt.


Hera och Daisy har under fredagen praktiskt taget struntat i varandra vilket jag tolkar som att de är färdiga med den inbördes rangordningen nu. Eftersom Hera är den som kurrar omkring i slow-motion så är det nog hon som är bossen i buren. Daisy gör rusningar och gör anspråk på stället där Linnea befinner sig lite då och då medans Linnea springer undan, men det jagas inga åttor i buren längre. Jag tror att det är så det kommer bli till slut. Hera i topp, sen Daisy och sist Linnea. Det är för övrigt i den ordningen de går när de bildar "marsvinståg" genom köket också. :-)


Här är en liten film på när jag persiljemutar tjejerna ut ur buren för att med Hera och Linnea som draghjälp göra mig mindre farlig och rent av något positivt i Daisys ögon. Det är medvetet som jag är tyst i början för att sedan använda min röst när alla tre mumsar och njuter av persiljan. Jag inbillar mig att min röst då förknippas med det positiva. Visst är de söta ihop! :-)



Problemen som Linnea hade i slutet på filmen berodde på persilja som kilat sig fast mellan de övre framtänderna och hängde fast i en lång sträng ner i halsen på henne. Obehagligt, men inget som inte en Plackers kunde åtgärda. :-)


Anledningen till att det nästan bara blir filmer nuförtiden är att det blir så tråkiga foton i vintermörkret. Jag längtar efter att kunna fota en fin headerbild där inte Daisy får lysande röda blixtögon som marsvinet from hell! Missförstå min inte nu Eleni, röda ögon är fint men inte med blixt... ;-)


Här är förresten en bild på Mamma Roxy, Miss Daisy och hennes syskon när de är är knappt tre veckor gamla:


Mason, mamma Roxy, Rube och Miss Daisy Adair

 
 
Eleni

Eleni

15 januari 2012 02:43

haha nä där är jag beredd att hålla med, blixten är som snärven att ta udden av det som är milt och vackert. Blir så full i skratt när jag misstänker att du som jag sitter med nåt nattpass, ser att du också lämnar "nattspår" omkring dig på marsvinsinternet :P

http://www.wakuweb.cyberiste.se

 
Marie

Marie

15 januari 2012 03:10

Hahaha! Alldeles riktigt! :-D

http://dumlekola.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 31 oktober 2014 20:19


Idag har lilla Kira äntligen flyttat hem till oss! :-)   Jag tog Spike med mig i transporten för att hon skulle känna sig lite tryggare på resan, sedan blev det vägning...   Stor...    ...och liten.    ...fotografering...   ...

Av Marie - 23 oktober 2014 23:04

Idag är Kira fyra veckor gammal och enligt Agria gammal nog att försäkras. Ett steg närmare flytt hem till oss!     Här är en bild från andra gången jag var och hälsade på lilla guldklimpen...     ...och här är en från tredje gången...

Av Marie - 26 september 2014 15:27

Hej. Jag heter Kira och är det senaste tillskottet till Spike & Co. Min mamma Freja kom in för omplacering på Eragons tillsammans med min pappa Simon.   Mamma Freja   Pappa Simon   Eftersom min pappa var okastrerad fick min mamma st...

Av Marie - 26 september 2014 00:00

Den här tjejen... ...kommer om sex veckor... ...bli gladare än ärtplättsglad... ...för då kommer den här tjejen... ...vara sex veckor gammal och få flytta hem till oss och bli en riktig bus- och sprallkompis. Det är efterlängtat! ...

Av Marie - 19 februari 2014 14:33


 

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards