Spike & Co.

Alla inlägg den 8 januari 2009

Av Marie - 8 januari 2009 20:03

Killarna hade just ett tokryck i buren och sprang omkring och lekte tafatt. Jag vet att jag läst i någons blogg om att hennes marsvin liksom turades om att få fnatt. En står och tittar medans den andra skuttar, hoppar och springer ett varv, sen byter de.


Eftersom jag varit lite osäker på om Dumle, som är lite försiktigare, skulle ta sig upp på hyllan de har i buren för egen maskin, så la jag in en (för stunden livsfarlig) tegelsten som trappa. Nu efter nästan en vecka så använder de ofta tegelstenen till att stå med frambenen på som utkiksplats. Jag brukar sätta ner dem uppepå hyllan när jag stoppar in dem i buren för att få dem att vara där mer, plus att de inte tenderar att börja springa för att gömma sig så fort de kommit ner på botten då heller.


Det slog mig att jag kanske kunde passa på när Dumle ändå var så skuttig och försöka locka upp honom på hyllan. Jag delade en gurkskiva i åtta små bitar och radade upp dem. De kände lukten och började genast leta och tror ni inte att det var Dumle som med hjälp av tegelstenen var först uppe och började smaska i sig för glatta livet! Äntligen!!! :-)


Tegelstenen får vara kvar i buren även om han nog kan ta sig upp utan. Den blir ju som ett litet hopphinder när de springer runt på botten av buren också. Allt för motionen ni vet!


Jag skulle kanske lägga ut lite "tegelstenar" till mig själv här hemma i lägenheten. Vad tror ni om det? ;-)

Av Marie - 8 januari 2009 10:06

Allt är bara bra med Kola. Det såg helt normalt ut och veterinären tyckte att han var fin och i mycket bra kondition. Jag skulle hålla ett öga på kisseriet om det började lukta illa eller bli missfärgat eller om han verkar ha problem när han kissar. Jag har inte sett några tecken på något av detta.


Att han pep igår var nog mest en protest, för veterinären hon både kände och klämde på honom mer är vad jag skulle våga göra, och han sa ingenting alls.


Jag är ju nybörjare på det här med marsvin, men jag lär mig varje dag. Det kan faktiskt vara värt 380 kronor för att få veta att allt är OK tycker jag!

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards